Členění nástrojů rozvoje obce
15.10.2012 17:52Nástroje slouží jako prostředky k uskutečnění určité činnosti. Nástroj bývá svázán s určitou konkrétní technikou či s nějakým reálným technologickým či společenským postupem (nebo i procesem).
Celkově můžeme rozlišit šest kategorií nástrojů rozvoje obcí. U jednotlivých kategorií jsou uvedeny nejtypičtější užívané nástroje:
-
Administrativní nástroje:
- obecně závazné vyhlášky obce, nařízení obce,
- jednací řády orgánů obce,
- postupy pro řešení různých události.
-
Koncepční nástroje:
- strategie rozvoje, různé dílčí koncepce, krizový plán,
- strategie svazku obcí
- politické deklarace – volební programy,
- územní plán, regulační plán,
- plán pozemkových úprav.
-
Institucionální nástroje:
- výbory zastupitelstva obce, komise rady obce,
- organizace zřizované obcemi,
- turistická informační centra,
- členství ve svazku obcí, v místní akční skupině,
- členství ve Svazu měst a obcí, ve Sdružení místních samospráv,
- členství v organizacích cestovního ruchu,
- partnerské obce.
-
Věcné nástroje:
- budování technické a dopravní infrastruktury,
- budování zařízení pro volnočasové aktivity obyvatel,
- poskytnutí prostor pro podnikání či pro aktivity občanů,
- poskytnutí služeb občanům či podnikatelům (např. propagace),
- poradenství podnikatelům či občanům.
-
Sociálně-psychologické nástroje:
- společenské, kulturní a sportovní akce v obci,
- vzdělávací akce,
- prostředky komunikace (obecní zpravodaj, internetové stránky obce, obecní vývěska, obecní rozhlas, informování pomocí SMS apod.) a jejich využití,
- soutěže – účast v soutěži Vesnice roku, pořádání místních soutěží.
-
Finanční nástroje:
- příspěvky občanům (narozenému dítěti, na zlepšení vzhledu prostranství před domem, na pohřeb apod.),
- finanční podpora určitých podnikatelských aktivit,
- granty pro neziskové organizace.
Zaměříme-li se na obecný charakter uvedených skupin nástrojů, z hlediska směru jejich působení lze v nejobecnější rovině rozlišit regulační (omezující nějaké konání) a iniciační nástroje (podporující nějaké konání). Klasickými regulačními nástroji jsou administrativní nástroje (zejména legislativa). Koncepční nástroje obsahují jak regulační nástroje (dominují v územním plánu), tak iniciační.
Z hlediska šíře dopadu lze dále rozlišit nástroje univerzální a specifické, kdy jádro první skupiny obvykle tvoří administrativní a institucionální nástroje. Rozvojové nástroje mohou mít plošný či výběrový charakter. Na cílovou skupinu mohou působit přímo či nepřímo.
Důležitou otázkou uplatnění nástrojů rozvoje je vhodnost jejich společného užití k rozvoji území, ať již jde o potenciální dopady, či schopnost je využít. Pro každou úroveň veřejné správy při snaze o rozvoj jsou reálné a vhodné jiné podoby daných nástrojů, a proto je třeba usilovat o nalezení jejich optimální kombinace pro daný subjekt a dané aplikační území. Na účinnost jednotlivých nástrojů a opatření má vliv řada faktorů a mnohé nástroje jsou obtížně přenositelné.
Zpracováno dle: Binek, J., Galvasová, I., Chabičovská, K., Holeček, J., Svobodová, H., Halásek, D., Novosák, J. Rozvojový interaktivní audit. Brno: GaREP, spol. s r.o., 2011. ISBN 978-80-904308-9-1
———
Zpět